Electrolux Ergospace Green ZEG300 groen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Electrolux Ergospace Green ZEG300 groen op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Anoniem 30-11-2014

Slechts 5 jaar en doet het nu al niet meer!?
De stofzuigervoet is een half jaar geleden al kapot gegaan vanwege het flexibele uiteinde. Van de verkoper vernomen dit probleem bekend is en dat er nu ook een andere stofzuiger voet voor gemaakt wordt kost je iets van 30 a 50 euro geloof ik.
Maargoed nu dus de stofzuiger kapot.
Destijds vanwege stofallergie aangeschaft maar niet intensief gebruikt.

DJS1 29-08-2010

Deze stofzuiger hebben wij nu een week of 2, dus mijn mening is 'voorlopig'.

de volgende voordelen zijn mij al wel duidelijk:
- lichtgewicht, 'gewone' stofzuigers zijn niet veel lichter te krijgen;
- compact, voor een 'gewone' stofzuiger in ieder geval;
- erg groot werkbereik: lang (9 m) snoer en extra lange slang;
- extra lange slang maakt ook dat je de stofzuiger zelf minder vaak hoeft te verrijden;
- telescopische zuigbuis. Hebben de meeste stofzuigers tegenwoordig. Erg handig: lang genoeg voor mij, maar ook kort genoeg voor korte personen. Helemaal ingeschoven zijn trappen een stuk handiger te zuigen dan met een niet-inschuifbare zuigbuis. Die buis kan je dus ook inschuiven als je de stofzuiger wegzet, bespaart ruimte;
- redelijk stil (Electrolux heeft meerdere series 'stille' stofzuigers). Zeker niet fluisterstil, maar het geluid is vrij ruisachtig en niet irritant 'gierend' zoals onze vorige Siemens (was ook een compact model trouwens) en ook duidelijk stiller dan de AEG die ik daarvoor had (en die ik pas kort geleden naar het grofvuil heb afgevoerd). De luchtschuif om de zuigkracht tijdelijk te verminderen is vrijwel onhoorbaar en daardoor handig. Bij die Siemens maakt die schuif veel extra lawaai;
- 'S-bag' stofzakken. Gestandaardiseerde stofzak voor nieuwe Electrolux en Philips stofzuigers (en AEG, dat is inmiddels ook van Electrolux). Passen op veel stofzuigers, dus zullen naar verwachting nog lang verkrijgbaar zijn (bij mijn oude AEG-stofzuiger kon ik geen stofzakken meer krijgen na een jaar of 15). Ook als b-merk te krijgen en dan uiteraard duidelijk goedkoper dan de merkstofzakken;
- stofzak vol indicatie;
- energiezuinig (1350 W, scheelt ongeveer 1/3 in vergelijking met 'gewone' stofzuigers);
- deels gemaakt van gerecycled materiaal.

Mogelijke aandachtspunten (ik ben er nog niet uit of we dit nadelen vinden):
- lange slang kan om de stofzuiger worden gewikkeld om op te bergen. Zou handig kunnen zijn, met name omdat die slang zo lang is, maar dit hebben we nog niet uitgeprobeerd;
- de aan/uitknop en de snoeroprolknop zitten dicht naast elkaar. Ze laten zich daardoor niet zo handig met de voet bedienen;
- het standaardmondstuk rijdt erg goed rechtdoor. Bij auto's is dat prettig, maar bij stofzuigers niet zonder meer;
- de stofzak is niet zo groot. Kan ook niet bij een compacte stofzuiger, maar dat betekent wel dat je relatief vaak een schone zak zal moeten gebruiken. De zakken zijn per stuk niet zo duur, maar per liter inhoud gerekend zijn ze niet de goedkoopste;
- het snoer is plat i.p.v. rond en voelt dunner aan dan de gebruikelijke ronde snoeren. Ik vermoed dat dat minder bestand is tegen er op staan of overheen rijden dan ronde snoeren.

Volgens de Consumentenbond is dit een van de betere stofzuigers qua zuigprestaties e.d. Die testen zeggen niet alles overigens: de enkele jaren geleden best geteste Siemens levert nogal wat klachten op over afgebroken onderdelen (wielen, knoppen, plastic deel tussen slang en zuigbuis, mondstuk). En die had voor degelijkheid toch een prima oordeel gekregen.

De prijs tenslotte: naar stofzuigermaatstaven in de lagere middenklasse: wij betaalden bij een internetshop 137 euro. Dit (nog nieuwe) model is (nog) niet bij veel winkels verkrijgbaar, even zoeken dus.

DJS1 28-12-2012

We zijn nu ruim 2 jaar verder. In grote lijnen blijf ik bij bovenstaande bevindingen. We hebben wel de volgende nieuwe ervaringen:
- stofzak vol indicatie werkt niet. Heeft het nooit gedaan;
- mondstuk is nu al versleten. Hij wordt nu door de (prima) zuigkracht tegen de vloer aan gezogen, wat erg onprettig werkt en op houtachtige vloeren (laminaat e.d.) tot krassen zou kunnen leiden;
- het plastic koppelstuk tussen slang en zuigbuis (waar ook de valse luchtschuif op zit) is gebroken. Nieuwe opgezet;
- de oprolautomaat rolt soms ook op als de oprolknop niet wordt ingedrukt.
Ik ben dan ook niet meer zo enthousiast. Voor 'duurzaamheid' geef ik nu een 6-. Onderdelen die zo gauw stuk gaan, en dat bij slechts matig intensief gebruik, leiden bij veel mensen tot voortijdig afdanken van het hele ding, en dat is alles behalve duurzaam. Dat ik 'duurzaamheid' nog net niet onvoldoende vind komt door het relatief lage stroomverbruik en het hergebruik van oud plastic. Als je 'duurzaamheid' puur ziet als 'gaat niet stuk', dan is het een onvoldoende.